1925
yılında İzmir’in Menemen ilçesinde doğdu.İstanbul Üniversitesi Hukuk
Fakültesi’ndeki yüksek öğrenimini yarıda bıraktı, gazete ve dergilerde
çalıştı. Demokrat İzmir Gazetesi Genel Yayın Müdürlüğü ve
Başyazarlığından Ankara’da Bilgi Yayınevi Danışmanlığına geldi
(1973-1980). Çeşitli gazetelerde köşe yazarlığını sürdürdü (1968- )
(Yeni Ortam, Dünya, Milliyet, Söz, Güneş, Meydan) 1950’li yıllarda
Vatan Gazetesi’nde sinema eleştirileri yazdı, senaryo yazarlığına
başladı. Senaryolarında Ali Kaptanoğlu adını kullandı. Bel başlı
filmleri: Yalnızlar Rıhtımı (Lütfi Akad), Ateşten Damlalar (Memduh Ün),
Rıfat Diye Biri (Ertem Gönenç), Şoför Nebahat (Metin Erksan), Devlerin
Öfkesi (Nevzat Pesen), Ver Elini İstanbul (Aydın Arakon). Şimdi
İstanbul’da bağımsız yazar.
İlk şiiri Balıkçı Türküsü, Yeni Edebiyat gazetesinde çıkmıştı (sayı:
23,1.10.1941), ilk düzyazısı ise (Kültürümüz Üzerine Düşünceler)
Balıkesir’de yayınlanan Türk Dili Gazetesi’nde (29.10.1944). Duvar
kitabına aldığı Cabbaroğlu Mehemmed şiirinin 1946 CHP Şiir
Yarışması’nda ikincilik almasıyla tanındı.Şairliğinin ilk on yılını,
destan boyutlarıyla ve duygusal, gergin bir hava içinde, İkinci Dünya
Savaşı’nın Avrupa’yı saran bezginlik çöküntülerini yansıtmaya adamıştı.
Zamanla (1955- ) toplumcu kollayışı bırakmamakla birlikte tek insanın
duygu dünyasından kesitler verdi; artistik abartmalarla ve yerli dünya
görüşüne de yaslanarak, bireysel temaları işledi. Aynı gerginlik ve
gerilim kendine özgü bir söz dizim ve hazinesiyle at başı, çarpıcı
benzetmelerle zenginleşmiş romanlarında da görülür. Eleştiride uzun
zaman toplumcu gerçekçilik ilkelerine bağlı kalmıştı.
ESERLERİ
Şiir kitapları: Duvar (1948), Sisler Bulvarı (1954),Yağmur Kaçağı
(1955), Ben Sana Mecburum (1960), Bela Çiçeği (1962), Yasak Sevişmek
(1968), Tutkunun Günlüğü (1973), Böyle Bir Sevmek (1977), Elde Var
Hüzün (1982), Korkunun Krallığı (1987), Ayrılık Sevdaya Dahil (1993).
Romanları: Sokaktaki Adam (1953), Zenciler Birbirine Benzemez (1957),
Kurtlar Sofrası (1963/64), Bıçağın Ucu (1973), Sırtlan Payı (1974),
Yaraya Tuz Basmak (1978), Fena Halde Leman (1980), Dersaadet’te Sabah
Ezanları (1981), Haco Hanım Vay (1984), O Karanlıkta Biz (1988).
Gezi notları: Abbas Yolcu (1957).
Deneme-anı türü: Hangi Sol (1970), Hangi Batı (1972), Faşizmin Ayak
Sesleri (1975), Hangi Seks (1976), Hangi Sağ (1980), Gerçekçilik Savaşı
(1980), Hangi Atatürk (1981), Batının Deli Gömleği (Gazete yazıları,
1981), İkinci Yeni Savaşı (1983), Sağım Solum Sobe (Gazete yazıları,
1985), Yanlış Erkekler Yanlış Kadınlar (1985), Ulusal Kültür Savaşı
(1986), Sosyalizm Asıl Şimdi (1991), Aydınlar Savaşı (1991), Kadınlar
Savaşı (1992), Hangi Edebiyat (1993), Hangi Laiklik (1995),Hangi
Küreselleşme (1997), Bir Sağ Kırmızı Karanfil
(gazete yazıları, 1988).
Senaryosunu yazdığı Sekiz Sütuna Manşet (6 bölüm) 1982’de, Kartallar
Yüksek Uçar (12 bölüm) 1984’te, Yarın Artık Bugündür 1986’da, Yıldızlar
Gece Büyür (16 bölüm) 1992’de, Tele-Flaş (13 bölüm) 1993’de TV dizisi
olarak oynandı. Atilla İlhan’ın Bütün Şiirleri Bilgi Yayınevi
tarafından basılıyor (1983).
Tutuklunun Günlüğü kitabıyla Türk Dil Kurumu 1974 şiir Ödülü’nü,
Sırtlan Payı romanıyla da 1974-1975 Yunus Nadi Armağanı’nı kazandı.